Sunil Gawde
Sour Ambrosia

 

30 octobre - 30 décembre 2012

L’œuvre de Sunil Gawde est à la fois politique et poétique. Le travail de cet artiste indien, d’une grande douceur appa- rente, recèle de nombreux pièges. Papillons et fleurs, al- liance de la douceur avec la fragilité, en constituent les prin- cipaux matériaux. Mais le regard piégé par ces leurres nous fait découvrir la violence : les papillons à l’allure si fragile sont faits de métal, leur corps est figuré par un poignard ; les fleurs qui jonchent le sol laissent apparaître les clous sur lesquelles elles sont plantées, celles qui sont assemblées en colliers masquent les lames de rasoir qui les constituent. 

L’amour et la mort sont omniprésents chez Sunil Gawde. Son œuvre offre une lecture de la lutte incessante néces- saire au vivant, de l’éternel combat pour la vie. Et à travers cela, elle permet une réflexion sur la condition féminine en Inde, le système des castes, et plus généralement sur la condition humaine, unie à la beauté de l’éphémère. 


30th October - 30th December 2012

Sunil Gawde’s works have a technical precision and sophistication that the artist unders- tands as necessary to the creation of his elaborate works.While Gawde does say “perfec- tion is important” to him, while “prettiness is not,” the beauty in his works lies in the fact that they come from a place to which most viewers can relate. 

Starting from an ideal vision of the installation in mind, Gawde works with a set of unique materials and he approaches each work with his own set of philosophies that revolve around ideas of duality and perception. 

For instance,his work“Virtually Untouchable III”takes the form of garlands that are usually a symbol of respect and worship in India. Gawde adds a deadly edge to this adulation by meticulously constructing each garland with sharp razor blades. 

While his work does draw from several visuals in daily life, Gawde is able to add a surreal twist to the ordinary, by working on ideas that come from his internal thought process rather than any particular outside impetus. Clarity dawns after turmoil, after things are seen at their extreme.The wrong place can still be the right time.